Wie ouder is dan 75 beschikt over een elektronische identiteitskaart die wettelijk dertig jaar geldig blijft. Minder geweten is dat het certificaat voor de elektronische handtekening op die kaart – essentieel voor toepassingen zoals Tax-on-Web – al na tien jaar vervalt. 

“Veel mensen ontdekken dat pas op het slechtst mogelijke moment: wanneer ze hun belastingaangifte willen indienen”, aldus Van der Donckt. “Dat is onaanvaardbaar. De geldigheid van de e-handtekening moet gelijkgeschakeld worden met die van de eID.”

Verwarring en frustratie

Hoewel Digitaal Vlaanderen het probleem wel vermeldt op de website, blijft het op federaal niveau stil. De FOD Binnenlandse Zaken communiceert alleen over de geldigheidsduur van de kaart, niet over het certificaat van de elektronische handtekening. “Dat gebrek aan transparantie leidt tot verwarring, frustratie en overbodige administratieve rompslomp”, zegt Van der Donckt. 

Drempels ondermijnen digitale inclusie

Volgens Van der Donckt staat deze situatie bovendien haaks op de principes van digitale inclusie. “We willen burgers net stimuleren om digitaal actief te blijven. Maar in plaats van hen daarbij te ondersteunen, stoten we hen af met extra drempels. Dit ondermijnt het vertrouwen in onze digitale dienstverlening.”

Verleng e-handtekening tot 30 jaar

De N-VA vraagt minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR) om snel in te grijpen. “Verleng de geldigheid van de e-handtekening tot dertig jaar en zorg voor heldere communicatie. Zo vermijden we nodeloze administratie en maken we digitale overheidsdiensten toegankelijker voor iedereen”, besluit Van der Donckt.